Miten sinä rentoudut?

posted in: Elämän pohdintaa | 0

Viimeksi puhuin maadoittumisesta ja sen tärkeydestä. Miten kävi, otitko haasteen vastaan? Jos et ennättänyt, eipä hätää. Tämä on loppuelämän mittainen harjoitus.

Minua maadoittuminen rentouttaa. Se laskee pulssia ja verenpainetta. On myös muita rentoutusmenetelmiä, jokaiselle löytyy varmasti oma menetelmänsä. Mutta miksi rentoutua? Onko se taas tätä muotihömppää, kuten hyggeily ja hidastaminen? Minä en usko, että on kysymys muoti-ilmiöstä. On kai sitä ihan tutkittu, että rentoutumisesta on apua esimerkikisi stressin hallintaan, korkeaan verenpaineeseen, keskittymiskyvyn puuteeseen, nukkumisongelmiin, esiintymisjännitykseen ja niin edelleen. Itse asiassa tämä elämä voisi olla kaikin puolin mukavampaa, jos me osaisimme enemmän relata.

Minua itseäni rentouttaa mm. lukeminen, käsitöiden teko, värityskuvien värittäminen ja se maadoittuminen. Nuotion tuijotus on oikeinkin rentouttavaa, vallankin kun yleensä sitä nuotiota tuijottaa metsässä. Luontoyhteys itsessään jo rentouttaa. Luonnossa hengityskin hidastuu itsestään, hengitys syvenee, mistä seuraa kortisolihormonin määrän väheneminen elimistössä. Kortisoli on ”stressihormoni” ja stressin vaikutukset sekä fyysiselle että henkiselle puolelle on varmaan suurelta osin jokaisella tiedossa.

Huomaan, että itselle moni rentoutumistapa on sellainen, jonka teen yksin. Tai no värittämiseen liittyy monesti sellainen seikka, että me väritetään siskoni kanssa yhdessä. Menemme hänen luokseen kylään ja eipä aikaakaan, kun hän kantaa pöytää värityskirjat ja erilaisia värejä. Siinä me sitten väritetään ja parannetaan maailmaa. Joskus toki ollaan ihan hiljaa.

Vaikka tykkään rentoutua yksin, niin kyllähän ystäväporukassa kunnolla nauraminen rentouttaa ihan parhaalla tavalla. Sen lisäksi, että illan istujaisten jälkeen on tullut monta vuotta ikää lisää, on maha kipeänä nauramisesta ja koko keho jotenkin erilaisen tuntoinen. Kai se hyvänolonhormoni on saanut vallan.

Sitten on niitä tilanteita, kun tulee äkillinen stressitilanne ja se rentous on hyvin kaukana. Silloin turvaudun eteeriseen öljyyn, yleensä StressAwayhin >>. Muutama syvä nuuskaisu suoraan pullosta ja vielä tippa korvien taakse, kylläpä laskee paineet nopsasti. Tämä tilanne on usein esimerkiksi silloin, kun on jouduttava koko porukalla jonnekin tiettyyn aikaan, aikataulu oikeastaan meni jo miinukselle, yhdellä on kenkä hukassa, toinen sanoi toiselle pahasti ja kolmas ei tee mitään auttaakseen. Silloin meinaa korttitalo sortua ja tukka nousta pystyyn; onneksi öljypullo on aina siinä lähettyvillä. Kun äitin hermot saadaan taas normaaleiksi, menee loppu kuin itsestään.

Jos joskus on sellainen tilanne, että saa olla ihan yksin kotona ilman häiriötekijöitä, laitan rentoutusäänitteen soimaan. Niitä on youtube pullollaan, siitä vain hakusanoilla etsimään. Laitan tähän yhden äänitteen >>, joka resonoi minua jo nimessään (”untuvameditaatio”). Näissä äänitteissä on vain sellainen haaste, että minua tuppaa aika usein ärsyttämään lukijan ääni tai tapa puhua. Tiedän, tästä pitäisi vain oppia päästämään irti. Pitäisi hyväksyä, että jokaisella on yksilöllinen tapansa artikuloida ja puhua. Pitäisi oppia kuuntelemaan sanoma, eikä ääntä.

Mikä on sinun tapasi rentoutua? Voit jättää kommentin tai laittaa sähköpostia taina(at)valontalovalencia.fi

Rentoa päivää!

– Taina

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *